
Marzena Krajewska
Psycholog, oligofrenopedagog, biegły sądowy
Jestem psychologiem oraz psychoterapeutą systemowym w trakcie szkolenia, z 18-letnim praktyką w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Doświadczenie zdobywałam w placówce opiekuńczo-wychowawczej, poradni zdrowia psychicznego oraz oddziale szpitala psychiatrycznego. Na co dzień pracuję w szkole specjalnej, gdzie wspieram uczniów, rodziców i nauczycieli.
Od 2011-2022 byłam związana z Poradnią Profilaktyki i Pomocy Rodzinie PTZN, gdzie prowadziłam konsultacje, terapię indywidualną i rodzinną, a także warsztaty i szkolenia dla rodziców oraz specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Pełnię również funkcję biegłego sądowego z zakresu psychologii przy Sądzie Okręgowym – uczestniczę w przesłuchaniach, wykonuję diagnozy i sporządzam opinie psychologiczne na potrzeby Policji, Prokuratury i Sądu. Jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
W mojej pracy szczególnie dbam o stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji, w której pacjent może otwarcie mówić o swoich doświadczeniach i emocjach. Nie oceniam – towarzyszę w procesie zmiany i wspólnie z pacjentem szukam rozwiązań, które najlepiej odpowiadają jego potrzebom.
Pracuję głównie w nurcie systemowym, który pozwala spojrzeć na trudności w szerszym kontekście relacji rodzinnych i społecznych. Czerpię także z metod terapii poznawczo-behawioralnej oraz dialogu motywującego, które wspierają zmianę schematów myślenia i zachowania, budowanie motywacji oraz lepsze radzenie sobie w codziennym życiu.
Ważne jest dla mnie nie tylko przezwyciężanie bieżących trudności, ale również wzmacnianie pacjenta w taki sposób, by mógł samodzielnie korzystać ze swojego potencjału i lepiej radzić sobie w przyszłości. Regularnie podnoszę swoje kwalifikacje i korzystam z superwizji, aby zapewnić najwyższy standard pomocy psychologicznej.
Obszary pracy, w których się specjalizuję:
Pomagam, gdy brakuje motywacji do działania, pojawią się zaburzenia lękowe, nastroju min. depresja, obniżona samoocena i myśli samobójcze. Udzielam porad i konsultacji dla rodziców dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Mam doświadczenie w pracy z trudnościami w codziennym funkcjonowaniu np. uczeniu się, kontaktach społecznych, gdy pojawia się zagrożenie uzależnieniem. Mam również doświadczenie w terapii rodzinnej, terapii par i małżeństw. Udzielam też wsparcia oraz przygotowuję pacjentów do udziału w procesie sądowym.
Pracuję w nurcie terapii poznawczo – behawioralnej, oraz psychoterapii systemowej indywidualnej i rodzin, opieram się o założenia Dialogu Motywującego oraz czerpię z terapii systemowej. Pomagam rodzinom rozwiązać problem, wspólnie znaleźć jego przyczyny oraz dokonać zmiany. W mojej pracy cenię współpracę pomiędzy terapeutą i pacjentem. Udzielam wsparcia, nie oceniam, co stwarza warunki do tego, aby otwarcie mówić o sobie i swoich problemach. Pomagam wspólnie pracować nad zidentyfikowaniem i zmianą pewnych schematów myślenia oraz zachowania, które nie pozwalają pacjentowi czuć się tak, jak by chciał się czuć i powstrzymują od realizowania osobistego potencjału. Podczas terapii ważne jest dla mnie nie tylko pokonywanie trudności, z którymi osoba przychodzi, ale również nabycie przez nią nowych umiejętności, które pozwolą lepiej radzić sobie z możliwymi problemami w przyszłości.
Od 2005 roku systematycznie uczestniczę w kursach, szkoleniach i konferencjach z zakresu psychoterapii, diagnozy oraz pomocy psychologicznej.
Psychoterapia i podejścia terapeutyczne
- Kurs Zaawansowany Psychoterapii Systemowej – Wielkopolskie Towarzystwo Terapii Systemowej w Poznaniu (224 godziny, 2024 – w toku),
• Kurs Podstawowy Psychoterapii Systemowej – Wielkopolskie Towarzystwo Terapii Systemowej w Poznaniu (240 godzin, 2021-2022),
• Roczny kurs Psychoterapia poznawczo-behawioralna – Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Oddział w Bydgoszczy / Centrum Psychologii Integralnej In Te Gral w Warszawie (204 godziny, 2011–2012),
• Dialog Motywujący w terapii grupowej osób uzależnionych lub używających narkotyki – Stowarzyszenie PTDM, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, (20 godzin, 2018), - Dialog Motywujący jako skuteczna metoda pracy z osobami zagrożonymi uzależnieniem od hazardu i innymi uzależnieniami behawioralnymi – Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii, Oddział w Bydgoszczy / Polskie Towarzystwo Terapii Motywującej (170 godzin, 2013–2015),
- Dialog Motywujący w pracy z osobami uzależnionymi i zagrożonymi uzależnieniem – Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii, Oddział w Bydgoszczy, pod patronatem Akademii Motywacji i Zmian w Warszawie (70 godzin, 2012),
Praca z dziećmi, młodzieżą i rodziną
- Stosowana Analiza Zachowania. Terapia dzieci z zaburzeniami rozwojowymi – Instytut Nauk Stosowanych w Tczewie (45 godzin, 2018),
• Podstawowe procedury Stosowanej Analizy Zachowania w pracy z uczniami – Instytut Nauk Stosowanych w Tczewie (8 godzin, 2018),
• Całościowe Zaburzenia Rozwoju – Autyzm, Zespół Aspergera – Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Oddział w Bydgoszczy (20 godzin, 2017),
• Kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki – Centrum Doskonalenia Nauczycieli Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Oddział Regionalny w Bydgoszczy (281 godzin, 2012–2013),
• Praca z dzieckiem z ADHD – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Bydgoszczy (10 godzin, 2012),
• Rozwój seksualny dzieci i młodzieży w wieku 6–18 lat – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Bydgoszczy (2015),
Kryzysy, trudności emocjonalne, uzależnienia
- Rola szkolnych specjalistów w zapobieganiu zachowaniom samobójczym – Instytut Psychiatrii i Neurologii, Ministerstwo Zdrowia (2025),
- Trauma i przywiązanie – podejście somatyczne i psycho-neurofizjologiczne – PCPR w Świeciu (2022),
- Zapobieganie depresji, samobójstwom i innym zachowaniom autodestrukcyjnym wśród uczniów – projekt Wspieranie szkół i placówek w zakresie interwencji kryzysowej Narodowego Programu Zdrowia (14 godzin, 2017),
• Wyzwania wywołane przez uzależnienie od hazardu i inne uzależnienia behawioralne – konferencja, Towarzystwo Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom w Toruniu / Wojewódzki Ośrodek Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w Toruniu (13 godzin, 2015)
• Praca z dziećmi i młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym – Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu (15 godzin, 2010),
• Zaburzenia psychiczne osób starszych – Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu (16 godzin, 2012),
• Kurs Umiejętności Terapeutyczno-Wychowawczych – Ośrodek Psychoterapii Psychodynamicznej w Bydgoszczy, prowadzenie: trenerzy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (45 godzin, 2006).
Narzędzia diagnostyczne i metody wspomagające - Umiejętność stosowania i interpretacji Testu Drzewa – ERDA Szkolenia, Warszawa (8 godzin, 2013),
• Kinezjologia Edukacyjna – Brain Gym (metoda dr Paula Dennisona i Gail Dennison) – Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów (32 godziny, 2010).
Konferencje i seminaria specjalistyczne
- Depresja Dzieci i Młodzieży. Rola szkół w zachowaniach suicydalnych oraz w uzależnieniach – Poradnia Terapeutyczną dla dzieci i młodzieży Przestrzeń Emocji w Bydgoszczy (2024),
- Resocjalizacja nieletnich i wspieranie osób zagrożonych uzależnieniami przy współpracy służb i instytucji – Komenda Policji i Starostwo Powiatowe w Świeciu (2022),
- Międzynarodowa konferencja pt. Dialog Motywujący w pracy z młodzieżą wykazującą zachowania problemowe – Poradnia Profilaktyki i Pomocy Rodzinie PTZN Oddział w Bydgoszczy (2019),
- Depresja oraz zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży – kiedy życie staje się zbyt trudnym wyzwaniem” – Zespół Szkół Specjalnych nr 33 dla Dzieci I Młodzieży Przewlekle Chorej w Bydgoszczy (2018 ),
- Autyzm w szkole – Zespół Szkół nr 29 w Bydgoszczy (2013),
• Od modelu do rozwiązań w pracy socjalnej z młodzieżą – Stowarzyszenie Kujawsko-Pomorski Ośrodek Wsparcia Inicjatyw Pozarządowych TŁOK (seminarium w 2012, wizyta studyjna w Magdeburgu w 2012), - Sojusznicy Rodzin – reforma systemu pomocy dziecku i rodzinie – XIII Ogólnopolska Konferencja Szkoleniowa, pod patronatem Ministra Pracy i Polityki Społecznej (2010).
Kontakt:
Tel.503 145 836
e-mail: psycholog.krajewska @gmail.com